onsdag, juni 09, 2010

mona sahlin.

Photobucket
jag skrev min c-uppsats om mona sahlin och sahlinaffären. det påstås ju alltid att journalister inte lyssnar om det är en kvinnlig politiker som talar och att de hellre skriver om den kvinnliga politikerns utseende. uppsatsen handlade då om det främst i begreppet journalister rörde sig om de manliga eller de kvinnliga journalisterna som helst skrev om "dagens outfit". kanske föga förvånande var det de kvinnliga journalisterna som skrev om monas "igelkottfrisyr" etc och i vissa fall var väldigt nedlåtande, medan männen huvudsakligen var sakliga i sina diskussioner om partiets framtid.

har alltid ogillat mona sahlin av någon anledning men aldrig vetat riktigt varför men ändå alltid intresserat mig för henne så jag bestämde mig för att läsa hennes bok som var väldigt läsvärd. sympatierna har ökat en hel del men det är mest för att man till viss del typ tycker lite synd om henne och för att man ändå vill att det ska vara hennes tur nu, så länge som hon har kämpat med allt liksom. underdog-läget. även om man kanske inte delar hennes åsikter i allt. till viss del har de ökat för att det är så fint att läsa om någon som ändå uttalar sig så passionerat om något som hon gör om sin politik. men man får ta en del som är skrivet med en nypa salt. liksom man får göra med böcker skrivna med högerpolitiken som utgångspunkt. som när hon skriver saker som att moderaterna körde ekonomin i botten under sin sittande period, att carl bildt var snabb med att fördöma henne under tobleroneaffären etc. jag läste allt material rörande det här under de 14 första dagarna som affären dök upp i de fyra största tidningarna och han var väldigt lågmäld vad jag vill minnas och sa uttryckligen att han inte ville dra i för höga växlar innan man visste vad som egentligen hade hänt?

trivia från boken:
det vanligaste flicknamnet på den kinesiska landsbygden betyder "nästa blir en pojke".
"det snackas också om att mina kontantuttag egentligen är gjorda av bosse på onsdagar då det är solvalla."
en manlig politiker skämtar t.ex. om att en kvinnas plats är mellan mannens näve och spisen.
förundersökningen friade sahlin på alla punkter gällande det felaktiga kortanvändandet.
andra som använde kontokortet friskt i samma veva var bl.a. per unckel och reidunn laurén.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar