onsdag, maj 18, 2011

radio sveg på fältet och kollar in nya trender.

Photobucket
Snapbucket
Photobucket
efter att vi hade haft redovisningarna i tisdags så satte jag mig på 45:an till strömsund där pappa hämtade upp mig. det var förmodligen hetaste dagen i norrland och bussen hade ingen luftkonditionering och när jag klev på vid slakteriet i östersund var det en man i bussen som skrek "JAG DÖR HÄR BAK!!" (4 real) bredvid mig satt han med aspbergers (som jag har berättat om förut) igen och han är så himla trevlig. han säger ingenting men jag blir glad när jag tänker på hur han höll upp bältet åt mig förra gången jag åkte med honom. sånt gör ju inte normala personer, ni förstår? det är trist? vid fagerdal började en svart helikopter att cirkulera väldigt nära bussen. väl framme hjälpte jag iallafall pappa att röja och ta bort mycket av det som syns på första bilden. tyvärr så snöade det ju otroligt mycket sista dagen så jag gick aldrig ut och tog någon bild på hur det blev men det blev rätt fint. fri sikt ner till seth från mitt fönster. jag använde röjsågen på övre delen medan pappa använde motorsågen på den nedre som man inte ser. man fick otrolig bröstsvett av selen och överlag väldig träningsvärk av att stå i slänten och gå runt i slaskkärr så under fredagen när det spöregnade ute låg jag ner. jag har lärt mig hur man använder röjsåg med sågklinga och hur man fäller träd med en sån, hur man byter blad, vikten av dikning, att man använder gran till gärdsgårdar och telefonstolpar för att dom är tåligast och lätta torkade, att fällda björkar kan konserveras om dom ligger tillräckligt blött, att sälg-träd är väldigt sega, att kvistar i leriga spår ger bra bärighet för exempelvis en traktor så att den inte kör fast och att det går bra att ta upp stubbar där rotsystemen har ruttnat. *delar med mig av visdomen*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar