söndag, november 22, 2009

aha? okej.

jag motsäger mig själv hela tiden.
"den har hållit mig fången sedan den vita hallen i karbenning."
vad svarar man på det när man vet att det handfast inte ligger något i det annat än lätt och medveten manipulation (du kollar in trackrecordet och inser att du aldrig vann, aldrig, det är förutsett att stanna vid chuck och blair (om något) säsong 2 för dynamiken! oh så jag gillar de kvicka spydigheterna. på tv och på riktigt.) och ändå så slående (nedslående också) ibland. han har nu knytit hymnens band så jag hoppas få komma på bröllopet om några månader.

c-town idag, paco i charken ville kindpussas idag, tog min hand i sin med sina genomskinliga gummihandskar.
ägaren ställde sig efter mig i kön och pratade, jag frågade honom något varpå han svarar "jag minns bara dig, inget annat"
som häromkvällen när han sakta knappade in mig i mjölkdisken och sa "i remember you being from sweden, but i don't think i got your name?" och man hamnar i en awkward position om man inte frågar tillbaka (han hette sam) men kanske ännu mer så om man faktiskt frågar.

och grönsakskillen som bara ler när jag går förbi sa idag "you look nice"
utan att låta creepy
alls
typ uppriktigt
det var fint
som killen i kassan på duane reade en kväll på upper west

ikväll satt vi i charlottes sjuksäng och pratade äktenskap
"ingen jag känner är lycklig i sitt äktenskap"
"människan är inte gjord för att vara med en person livet ut."
och frasen: "jag ville ha ut mer av livet än det här"
som om alla jagar idealbilden där tvåsamheten är idealet, livets kärna. (vad ÄR livets kärna?)
jag börjar fundera på om det är de osäkra som är snabbast till altaret?
varför behöver man annars den bekräftelsen?
jag vill bli bjuden på bröllopsfest.
charlotte, som är ganska radikalanna-anka, (GIFT ER!) sa åt mig att ligga på kriffsan och ställa ultimatum, men fatta när man ställer ultimatum, förutsatt att det funkar, vilket dölopp det blir. då kan man lika gärna ligga med sig själv. för det andra har jag inget jag vill ställa ultimatum om. (jag tycker om att du lagar god middag åt oss när jag kommer över.)
därför undrar jag om talesättet "varför köpa kossan om du får mjölken gratis" är anti-feministiskt som får tjejer, som den jag tjuvlyssnade på och gick framför i soho igår kväll vars mamma hade sagt det till henne i frågan om män och sex (HATA såna mammor), att känna skam och osäkerhet (hon sökte bekräftelse från vännen att mamman var dum i huvudet, visst?) gällande vem hon ligger med och ett behov av att vilja mer och framförallt kräva mer, att hela tiden mäta sitt eget värde i något slags motsatsförhållande till vad mannen ifråga först och främst vill, är villig att offra (vad är du värd?)/erbjuda, eller har för behov, liksom i huruvida någon man vill gifta sig med en eller inte? (tänk om man ändå köper kossan just för att mjölken ÄR SÅ GOD?) jag vet inte om jag har en poäng.

här i amerika har männen försörjningsplikt för sin fru. screw sverige.
vid skilsmässa måste männen betala underhåll för sex månader så att de ska kunna leva under samma standard som de senaste åren när de har stannat hemma, medan de söker jobb. anna anka-regler gillar jag!!

2 kommentarer:

  1. kul skrivet! men det sista känns lite off :O.

    SvaraRadera
  2. egentligen är det ju genialiskt! typ bakvänd jämställdhet? man tror ju att kvinnan här är i ständigt underläge men så kommer hon igen i slutet och drar med hela förmögenheten utan att behöva lyfta ett finger.

    SvaraRadera