lördag, september 22, 2007

dålig kväll.

igår horade jag för pengar under fyra helvetiska timmar. jag spelade i stora salen, för alla som var där på uplands, trodde jag. det ingen hade berättat var att det var abonnerat för en disputationsmiddag med otrevliga spydiga finklädda människor. jag fattade inte riktigt vad jag gjorde där över huvud taget. disputerarens fina kompis kom upp innan jag hade fått klart för mig vad det var och sa "du har spelat musik där ingen sjunger i flera minuter nu, vi hatar det och det går verkligen inte att dansa till. spela låtar alla känner igen med sång. det är faktiskt hon som har disputerat så hon får bestämma." jag bara: "det här är ju carola?" hon bara: "JA NU JA." sen kom två personer med egenbrända skivor, däribland polska skivor "du kan ju lyssna igenom dom och ta den låten du gillar bäst." man bara: ja jag ska se till att göra det under den här 1:30 som är kvar av den här låten. sen kom en kille, också i trettioårsåldern. "vi vill höra schlager, sån här ny schlager." jag sa att jag inte hade sån, något han gjorde uppenbart att han ogillade genom att typ skrika åt mig, då frågade han om jag hade bee gees då, och jag sa nej. han frågade om jag hade michael jackson och jag sa nej. han bara "VA, hur fan kan du inte ha det." och jag sa att ingen hade berättat för mig att det skulle vara en stängd tillställning där önskemålen var schlager och polsk musik, för i såna fall hade jag aldrig tackat ja och då hade de kunnat sätta på alla sina skivor på repeat och dansat och jag hade varit kvar på festen hos ida och sibbe och alla hade haft det bra. då frågade han spydigt om jag kunde spela gammal rock över huvud taget då? jag sa att jag skulle spela det. då gick han.



jag har aldrig fått bita mig i tungan så många gånger. jag spelade det och sen kom nästa upp "hur gamla tror du att vi är egentligen? vad är det här för skit.". och jag sa att det var hans flintskalliga kompis nere på dansgolvet som hade önskat den. då lugnade han ner sig och pekade på 5 låtar från deras blandskivor han ville att jag skulle spela för de var bra. och sen fanns det en polsk ska-låt han ville att jag skulle spela, han visste inte vilket nummer det var "men jag kunde ju lyssna igenom för jag skulle ju höra när det var polskt." sen fick jag absolut inte mixa in låten. jag bara: "vill du ta över eller?" så sparar uplands pengar och jag kan gå. jonas visste att jag skulle spela där uppe och han smet in fastän det stod "abonnerat". han räddade kanske kvällen, han fattade precis för han både såg och hörde dom. sen kom en annan och sa "nu har vi pratat med dom där ute, och du ska spela precis vad hon vill." som om jag hade gjort något annat under kvällen. jag hade lust att skrika. sen fick jag ett meddelande av kristoffer som spelade på norrlands där det stod: "jag har en riktigt hemsk kväll, snälla kom hem till mig!". jag började skratta mitt i allt. när jag satte på paradiso- bailando från killen som kom och skulle prata med mig jättenära hela tiden som var full och spottade mig i ansiktet, som tyckte jag gjorde ett strålande jobb, så var det lågvattenmärket för kvällen. när jag sa "det här är din jävla skiva" och han sa "nej det är det inte." och jag bara "JO, det är det.", sa han att han skämdes. jag sa att det borde han göra.



safe to say, jag skulle hellre ha jobbat ett 14-timmarspass på stolpvreten. när det var slut så mötte jag kristoffer och han hade fått plånboken stulen, och låset till hans kompis cykel som han hade lånat hade blivit taget medan han hade gått upp till sig för att kolla om han bara hade glömt den hemma, och sen hade han fått bråka med vakterna på norrlands i tio min för att komma in igen till deras egna spelning och sen hade någon kastat typ en pappersgrej på skivspelaren som hade stängt av musiken. vi gick till flogsta och idas fest som jag hade lämnat tidigare som fortfarande höll på, och jag tror båda behövde det. vi delade på en flaska kir och det var skittrevligt, och kul att han fick träffa mina kompisar för en gångs skull. det känns alltid som vi är en enda stor familj, och just då kände jag mig lycklig för ida och sibbe och alla som man känner som var där, trygghet. och max blev skitlycklig och kysste mig när jag visste exakt vilken låt han menade som han hade funderat på hela kvällen och hittade den på en sekund. morgonens låt fick bli schneider tm- there's a light 3000. sibbe låg halvnaken inne i sovrummet och jag och fredrik hoppade på honom och klämde han på benen och ida kom för att skyla hans bröstvårtor och kristoffer pratade med ida om deras lilla nya katt som hade sprungit bort på kvällen. innan adde kom och pratade med honom om ofrivilligt stånd, samtidigt som han gjorde talande höftrörelser. när vi kom hem halv fem var jonas fortfarande vaken och vi pratade om kvällen och han låg fortfarande och sov när jag ringde till honom idag halv tre på eftermiddagen.

2 kommentarer:

  1. Oooh Emilie! Fy vilken kväll!! Skönt att höra att du och Kristoffer fick en bra avslutning iaf!
    Hoppas kvällen igår var bättre :)
    kram

    SvaraRadera
  2. men åh, de fattade ju ingenting...

    SvaraRadera