söndag, januari 20, 2008

helgen.

i förrgår när jag var på carolina rediviva trodde jag att jag skulle få något gjort när telefonen ringde. kristoffers operationssår hade gått upp när han var på apoteket och det hade kommit ut blod och var nerför byxan. åkte till akuten och vi satt där hela kvällen med hans blodiga och kladdiga kläder. igen och igen, jag var på så dåligt humör. efter fem timmar kom det en doktor. hon tittade på såret och konstaterade att det var inflammerat och tog bort klamrarna som höll ihop det. sen körde hon in en tång utan någon bedövning, i det öppna operationssåret på honom för att spräcka varblåsan som antagligen var skälet till att han haft ont och svälld mage och det vällde ut var och blod och vätska. när det hade slutat komma av sig själv så tryckte hon runt såret och det var det inte kul. minst en, två dl sån där gegga kom ut ur såret och jag stod och såg på hela tiden. med tanke på vad jag jobbat med så har jag en rätt hög toleransnivå men när det var klart var det nära att jag svimmade. jag skyllde på att jag inte hade ätit något vilket var sant.



vid midnatt när allt var klart gick jag förbi people där de satt och spelade poker och hämtade ut våra sista löner. det dåliga samvetet eller vad det var, gav oss mer än vi hade kommit överens om. det känns skönt att slippa hela den karusellen.



igår fikade vi på ett litet café. sen storgrälade vi, ingen förståelse någonstans. på sena eftermiddagen blev jag intervjuad för en sociologiuppsats om att dejta. hon frågade om den bästa dejten jag haft, där satt jag och berättade framför videokameran som var igång. självutlämnande. och den sämsta dejten, självständighet, gentlemän och machomän och skillnaden mellan dom, om det fanns något som jag kände att jag var tvungen att göra under en träff på grund av kvinnorollen. allt däremellan. hon var duktig på att intervjua och återanknöt till saker jag hade sagt tidigare, följde schablonen för en intervju med att säga något bekräftande när det var slut.



nu sitter jag i kristoffers säng med mina ben över hans och utmattningen och tröttheten jag har känt de senaste veckorna är borta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar